2012. november 7., szerda

Interjú #9


Tímár Márta tolmácsként dolgozik, és nemrég adott életét gyermekének, így friss élményekről tud nekünk beszámolni.

  1. Hol élsz, mi a foglalkozásod, és mióta?
Budapesten élek, saját vállalkozásunkban 5 éve tevékenykedem, többnyire szervezéssel, tolmácsolással foglalkozom, és egyetemi hallgató vagyok (pszichológiát hallgatok).

  1. Miért lettél ez, volt-e valami különleges motivációja? Ha újrakezdhetnéd, mit választanál?
    A férjem munkája révén (tetoválóművész) kerültem ebbe a szakmába. Korábban soha nem gondoltam volna, hogy ezt a szubkultúrát ilyen közelről fogom megismerni. Mindent ugyanígy csinálnék, szeretem ezt a művészeti ágazatot és a „művészfelfogás” is közelebb áll a személyiségemhez.
  2. Mikor mentél ki külföldre, és annak mi volt a fő oka?
    Jó pár évet töltöttem külföldön, kezdetben hegyi túra- és sívidékeken dolgoztam 5 évet vendéglátásban, majd a jelenlegi munkám során jártam külföldi tetováló üzletekben, találkozókon vendégművészek mellett tolmácsként.
  3. Ha szültél már, mi az, ami kint teljesen más, mint itthon?Éppen a közelmúltban szültem (10.22.), viszont itthon, ezért e téren csak az adott kórházra vonatkozóan tudok nyilatkozni.
  1. A vajúdásod, ill. szülésed alatt mennyire érezted fontosnak a szülésznő jelenlétét? Pozitív vagy negatív élményed fűződik hozzá?
    Nagyon fontosnak éreztem. Tudatosan készültem a szülésre, már a várandósságom elején el kezdtem felkutatni a számomra megfelelő embereket, akiket szerettem volna, hogy életem e meghatározó eseményén a segítőim legyenek. Abszolút pozitív élmény számomra. Nyilvánvalóan egyben a legfájdalmasabb is, de ez hozzátartozik. A segítőimnek hála viszont csodálatos marad számomra örökké. Hadd köszönjem meg ezúton is Kondor Kata szülésznőnek és Lénárd Orsi dúlának azt a felbecsülhetetlen támogatást, amit nyújtottak számomra! Kata amellett, hogy maximálisan felkészült, rendkívüli érzékenységgel rendelkezik, és abszolút felismeri és érzi, hogy mi viszi előrébb a dolgokat úgy, hogy közben minél inkább a természetesség mentén marad. Orsi pedig mondhatni gondolatolvasó, szavak nélkül tudta mindig mit tegyen, amivel segítségemre lehet. Férjemet, aki szintén velünk volt, elbűvölte, hogy ez a két nő beszéd nélkül is milyen tökéletességgel belesimul az eseményekbe, és együtt áramol a fájdalmaimmal, mintha az egész egy tánc lenne. Kevés azon szakemberek száma, akik ilyen alázattal, érzékenységgel és felkészültséggel élnek a hivatásuknak, mint ők!
  2. Megnyugtatott az orvos jelenléte a szülésed alatt?
A szülésznőm jelenléte maximálisan megadta számomra a „szakmai biztonságot”, emellett emberi támogatása is hozzájárult ahhoz a nagy ölelő segítséghez, amit a  férjem és a dúlám adott nekem. Külön az orvos jelenléte számomra nem volt jelentős megnyugtatás szempontjából. Egy nagyon szimpatikus (egyébként nigériai származású) orvos volt velünk (fogadott orvosomat helyettesítette) és amiért nagyon hálás vagyok neki az, hogy hagyta a szülésznőt nyugodtan dolgozni a saját érzései szerint. Éppen ez miatt viszont fontosnak tartom a választott orvost, mert a szemlélete nagyban befolyásolja azt, milyen élménnyé válik a szülés.

  1. Milyen testhelyzetben szültél?
A kitolási rész a szülőágyon történt már, de a vajúdás alatt a kádtól a bordásfalon át a szülősámliig megfordultam mindenhol, amit az alternatív szoba nyújtani tudott.

  1. Melyik kórház(ak)ban szültél? Meg voltál elégedve a körülményekkel, az ott dolgozókkal?
    A budapesti Szent Imre Kórházban szültem és maximálisan elégedett voltam. Volt fogadott csecsemős nővérünk, de a többi nővér, orvos is ugyanúgy kedves volt hozzám.
  1. Volt választott orvosod ill. szülésznőd? (Ha többször szültél: legközelebb is őket választottad?) Ha újra szülnél, megint fogadnál szülésznőt illetve orvost?
    Volt igen, mindkettő. Ha újból szülök, újra Katával szeretnék. Az orvosom sajnos nem tudott jelen lenni, de legközelebb szívesen szülnék vele, de akár a helyettes orvossal is, aki jelen volt (dec.1-től választott szülésznő esetén kell választott orvos is).
  2. Ki volt bent veled a szülésednél? És mi volt benne a jó ill. volt-e rossz? 
    A férjem és a dúlánk volt velünk. Nagyon nagy segítség volt Orsi támogatása, akár a borogatásra, masszázsra, akár a biztatásokra gondolok. A férjem jelenléte pedig elmondhatatlanul nagy segítség volt. Olyan szélsőségeket éltem meg a fájdalom terén, amit előtte elképzelni sem tudtam! Úgy érzem nélküle nem lettem volna képes így végigcsinálni, ezért ezúton is nagyon köszönöm, amit értem tett!
  3. Volt-e valami komplikáció a szülés előtt/alatt/után?
    Nem, semmi.
  4. Van-e olyan beavatkozás, a szülőszobán, amivel nem értesz egyet? 
    Nem, mindenről megkérdeztek, és mindenben dönthettem.
  5. Szerinted egy már szült szülésznő jobban, hatékonyabban tud segíteni egy szülő nőnek, vagy ez nem befolyásolja a szakmai részét?
    Úgy gondolom bárki lehet kifogástalan szakmailag, de egy szülés ennél sokkal összetetebb, sokkal több. Szerintem ide kell az az érzékenység, amit csakis egy Anya ismerhet, az a nő, aki világra hozta a gyermekét és átélte mindazt, ami minket nőket anyává tett. Ezt nem lehet megtanulni, sem elképzelni.
  6. Mi a véleményed arról, hogy külföldön sok helyen a szülésznő végzi a terhesgondozást is?
    Abszolút jónak gondolom. Ha felkészült, akkor szerintem tökéletesen el tudja látni ezt a feladatot.
  7. Szerinted milyen a jó szülésznő, mik azok a tulajdonságok, amik fontosak, hogy meglegyenek benne?
    Szerintem olyan, mint Kata..szakmailag nagyon felkészült, alázatos, lelkiismeretes, empatikus, intuitív...és mindent elkövet a háborítatlan szülésért, születésért. Olyan, akinek a lénye is azt árasztja, hogy ő erre született.
  8. Van-e valami olyan, amit a következő terhességed alatt (ha lesz, vagy ha lenne) máshogy csinálnál? 
    Azt hiszem minden tőlem telhetőt megtettem, a második babámnál is erre fogok törekedni.
  9. Jártál-e szülésfelkészítésre? Hasznosnak érezted utólag?
    Nem vettem részt ilyen tanfolyamon.
  10. Van-e valami, amit hiányoltál a szülőszobáról? 
    Nem, mindenem meg volt, aminek szükségét éreztem.
  11. Megnézted szülés előtt a szülőszobát? Megnyugtató volt ez számodra?
    Igen és hasznosnak éreztem.
  12. Mit szeretsz/szerettél jobban, ha a szülésznő úgymond a „háttérből irányít”, csak akkor jön oda, amikor szükséges, vagy ha sokat van melletted, masszíroz, biztat,?
    Csendesen, háttérből támogattak, mert erre volt szükségem és ezt felismerték.
  13. Találkoztál-e a szülésed alatt szülésznő tanulóval a kórházban? Hogyan viszonyultál hozzá?Nem, nem találkoztam.

Nincsenek megjegyzések: