2012. október 16., kedd

Interjú #3


Edit élete nagyon érdekes! Mentőtisztként és szülésznőként is dolgozik. A beöntés és a gátmetszés témában abszolút ugyanaz a véleményem, mint neki, kíváncsi vagyok a többiek véleményére is majd.

  1. Hol élsz, mi a foglalkozásod, és mióta?
Szegeden élek, mentőtiszt, szülésznő, 2006 és 2009-ben végeztem, de most csak a szülésznőiről írok.

  1. Miért lettél ez, volt-e valami különleges motivációja? Ha újrakezdhetnéd, mit választanál?
Még a mentőtiszti főiskolára jártam mikor szülőszobás gyakorlaton voltam. Mikor az első szülést végignéztem utána pedig a síró apuka arcát  akkor határoztam el hogy én ezt szeretném csinálni!
Ugyanezt választanám
J

  1. Mi az, amit/amiket a legjobban szeretsz a hivatásodban? És mi az, amit nem?
Legjobban: babák, imádom az újszülötteket, Nem szeretem: futószalagon megy a dolog, nagyon kevesen vagyunk, szaladunk az egyik anyukától a másikig, nincs meg az a meghitt környezet, csak nagyon ritkán!

  1. Voltak komolyabb holtpontok az életedben, amikor azt mondtad, valami mást csinálnál inkább?
Persze. Sokszor elgondolkodtam már azon, hogy megéri nekem nap mint nap ekkora felelősséget vállalni ennyi pénzért és ekkora megbecsülésért! De a végén mindig arra jutok, hogy mást nem tudnék csinálni, mert ezt szeretem!

  1. Szerinted mi a legnehezebb része a szakmának?
Felelősség

  1. Hol töltötted a gyakorlatodat? Milyen élményekre emlékszel vele kapcsolatban?
Szolnokon. Csak jókra, később ott kezdtem dolgozni is.

  1. Emlékszel arra az időszakra, amikor még kezdő voltál? Hogyan élted meg, mit volt a legnehezebb elsajátítanod?
    Nagyon lelkes voltam! Mindent ki akartam próbálni! Legnehezebb a belső vizsgálatot volt nehéz megtanulni.

  1. Melyik a legszomorúbb élményed, ami a munkád során történt eddig? Hogyan szoktad feldolgozni a nehezebb napokat?
Ha elvesztünk egy babát, egy anyukát! És persze azok a szörnyű vetélések! Feldolgozni! Mindig előrenézek és keresek valami jó emléket is azon a napon! És azt tudatosítom magamban, hogy én mindent megtettem!

  1. Volt-e részed olyan élményben, amikor a baba vagy az anya élete csupán a gyors beavatkozáson, vagy a személyzet rutinján múlott?
Volt igen és sajnos azóta is van. Ilyen mindig előfordul, mert ez egy ilyen szakma!

  1. A munkahelyeden milyen időközönként van forgás az osztályok között (nőgyógyászat, szülőszoba, gyermekágy)? Szerinted hogyan lenne jobb?
Jelenlegi munkahelyemen nincs forgás! Szolnokon volt. Mindkettőt megtapasztaltam és szerintem a forgó rendszerben való munka a jobb!
Hiába az a legszebb szakma, de a kiégés a rutinból végzett munka itt is jelen van! Ezen segít a forgás! És nem árt néha újra és újra beletanulni valamibe!

  1. Mesélj egy megható történetet, ami a munkád során ért (ha eszedbe jut ilyen)!
Konkrét történet nem jut eszembe! Nekem nagyon megható mikor megszületik a baba és néz egymásra majd a babára a két szülő, olyan boldogok! Ennél nincs is szebb!

  1. Szerinted egy már szült szülésznő jobban, hatékonyabban tud segíteni egy szülő nőnek, vagy ez nem befolyásolja a szakmai részét?
    Szerintem igen!

  1. Mi a tapasztalatod, a pszichés állapot mennyire befolyásolja a szülést/vajúdást (vagy nem szülésznők esetében a betegség kimenetelét, a gyógyulást)?
Nagyon!!! Agyban dől el minden! Nagyon látszik, hogy ki akarta a gyermekét és ki az, akinek csak becsúszott! Ki az, aki egy életen át várt rá és ki az, akinek már a nyolcadik és csak egy feladat! Nagyon nagyon sok anyuka nincs felkészülve a szülésre! Tudatlanok! Sajnos azt kell mondanom, hogy egyre többen álomvilágban élnek!

  1. Tudsz-e olyan tévhitet mondani, amivel pl. gyakran találkozol a munkád során? (pl. a szülés beindulásához lépcsőzés, stb stb)
Persze! Nagy lesz a haja, mert ég a gyomrom! Csúcsos has akkor fiú lesz! Különböző főzetek, hogy beinduljon a szülés! stb.

  1. Mi a tapasztalatod, a nők mennyire használják az alternatív eszközöket a vajúdásuk ill. szülésük alatt?
Egyre többen használják! Csak sajnos sok helyen korlátozzák őket indokolatlanul!

  1. Mi a szakmai véleményed a gátmetszés és a beöntés szükségességéről, ill. ajánlatosságáról?
Gátmetszés: még régen egy szülész orvos mondta és én is ezen a véleményen vagyok, hogy meg lehet szülni gátvédelemben is, de milyen áron! Lehet, hogy nem reped, de túlfeszül és az sokkal rosszabb! A mai nők és mai újszülöttek már nem kompatibilisek egymással! Egyre kisebb a medence és egyre nagyobb az újszülött!
Beöntés: én inkább azt mondanám, hogy a végbél kiürítése, ami nem feltétlenül a beöntést jelenti! Nagyon jók a kúpok is erre a célra! Kényelmesebb, mint a beöntés, hatása ugyanaz. Persze ehhez kell az anya bizonyos fokú érettsége is, hogy megértse, nem a WC-ben kell lehúzni és azt mondani kész vagyok, végeztem! Szóval az előkészítés szerintem kell!!! Anyai , újszölötti és szülésznői szempontból is!

  1. Mi a véleményed arról, hogy külföldön sok helyen a szülésznő végzi a terhesgondozást is?
Külföldön teljesen más minden, össze sem lehet hasonlítani Magyarországgal! 
  1. Hogyan lehetne szerinted megelőzni a kiégést az egészségügyben? Te teszel ellene valamit célzottan? 
Még fiatal vagyok, nálam még nincs ilyenről szó!
Változatos munka értem ez alatt a forgást, osztálybulik szervezése, ne legyünk ennyire leterhelve, sokkal magasabb fizetés, megbecsülés

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Olyan örömmel olvastam ezt az interjút. 4 év múlva en is szülesznő leszek :) Már nagyon várom.

Betti írta...

Szia! :)
Szeretnék beszélni Edittel, ha megoldható elküldenéd kérlek bármilyen elérhetőségét erre az email címre? mesbett@gmail.com
Nagyon szépen köszönöm, imádom a blogot,folyamatosan nyomon követem!